Op haar zestiende speelde ze haar eerste rol als Luisman in het gelijknamige toneelstuk De Wet van Luisman geschreven door Alex van Warmerdam. De regie was in handen van Ellen Blom, een studente van de HKU. Dit is meer dan 20 jaar geleden.
Ellen Blom, nu werkzaam bij de Stadsschouwburg Utrecht, adviseerde haar auditie te doen. In 1992 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten, faculteit theater in Kampen. Ineke is begonnen als programmeur van het volwassen- en later jeugdtheaterprogramma bij Theater Kikker in Utrecht, waar ze tevens kennis maakte met het werk als productieleidster onder de bezielende leiding van Maarten Verhoef (huidig artistiek leider van het Huis van Bourgondië). Dit leidde tot een samenwerking met regisseur Ernst Braches en vormgever Theo Tienhoven in de voorstelling Hoogtepunten uit de Wereldgeschiedenis gespeeld op Festival aan de Werf.
In 1992 is Tineke gestart met Blauw Vuur, een eigen bedrijf dat workshopweekenden, bedrijfstheater, theaterzomerweken op Terschelling en toneelstukken met amateurs organiseerde. Ze regisseerde de toneelstukken De Wet van Luisman van Alex van Warmerdan, Oerstes van Hugo Claus, Ifigeneia Koningskind van Pauline Mol, Heden Christine van Thomas Verbogt, Think Big; minnie mouse for president van Daphne de Bruin en De Kampioenenkweek van Paul Feld.
Het locatietheater had altijd al getrokken en in 1998 werd de voorstelling Zeeruis op Oerol gerealiseerd. Een voorstelling gespeeld door professionals bij strandpaviljoen Kaap Hoorn. Kort daarna heeft zij nog 2 jaar gewerkt als redactrice en presentatrice bij RTV Utrecht. Dit uitstapje was van korte duur en in 1998 is zij gaan werken bij de Utrechtse theatergroep Growing up in Public als productieleidster van de voorstellingen MUF regie Don Duyns, On the Road regie Don Duyns en Jeroen Kriek, Zorg en de Droomcentrifuge regie Paul Feld, Think Big; minnie mouse for president regie Paul Feld. Daarna vertrok zij naar de Arnhemse Schouwburg als hoofd educatie, maar de vloer trok en dus werd zij productieleidster bij Willibrord Keesen en zijn theatergroep Keesen & Co. Momenteel is zij de nieuwe zakelijk leidster van theatergezelschap Vis à Vis.
Haar voorkeur gaat uit naar het regisseren van toneelstukken van hedendaagse Nederlandse schrijvers. De spelers in haar toneelstukken zijn de vertolkers van de idee‘n van de auteur. Toneelspelen is altijd kiezen. De keuze is eenduidig en voorkomt onduidelijkheid bij de spelers zelf, de medespelers en het publiek. Iedere stap, iedere handeling, iedere situatie moet het publiek snappen. Het toneelstuk wordt in eerste instantie gemaakt voor het publiek. Het proces er naartoe mag zo ingewikkeld zijn als maar kan; de analyse van de teksten vereist inzicht.
Voor Pionier regisseerde zij:
Hou Van Mij! (2003-2004)