HOU VAN MIJ is een compilatie van scènes over de liefde. Het stuk Eeuwige Lente van Rob de Graaf vormt hierin de rode draad. Dit stuk is recent gepubliceerd in de tekstbundel Terugkeer.
Bij het samenstellen van Terugkeer moest Rob de Graaf zich opnieuw verdiepen in een aantal teksten. Daarin ontdekte hij meer eenheid dan hij aanvankelijk vermoedde. De rode draad, zo constateerde hij, is dat zijn stukken meer gaan over de wil tot handelen dan over het handelen zelf. Er heerst meestal een spanning tussen een vrij passieve realiteit en een koortsige, visionaire gemoedstoestand. Anders gezegd: zijn karakters houden zich vooral bezig met wat nog kan gebeuren, de liefde die nog kan komen, het voornemen om ‘iets’ te gaan doen, zonder het te doen.
In Eeuwige Lente is alles voortdurend in verval. Vriendschappen en lichamen, liefde en schoonheid: wat opbloeit gaat onvermijdelijk weer verloren. Maar de man en de vrouw weigeren deze grauwe waarheid te aanvaarden. Ze geloven dat je dromen kunt dwingen om werkelijkheid te worden en dat je die werkelijkheid dan vast kunt houden. Met een afwisseling van romantiek, humor en nuchtere alledaagsheid laat Eeuwige Lente een stel zien dat probeert een wereld op te bouwen waar het virus van de tijd geen grip op heeft: een wereld van eeuwige liefde en eeuwige schoonheid, van eeuwig geluk in een eeuwige lente. Over twee geliefden die niet met en niet zonder elkaar kunnen.
De scènes uit Eeuwige Lente worden in HOU VAN MIJ niet achter elkaar doorgespeeld, maar afgewisseld met andere scènes. Deze zijn afkomstig uit de tekstbundel Over de liefde, een verzameling korte en iets langere monologen van hedendaagse Nederlandse schrijvers, en uit de bundel Nu Ben Ik Alleen (101 monologen uit de toneelliteratuur). Tevens zijn teksten gebruikt van Daphne de Bruin en Don Duyns, beiden werkzaam als schrijver/regisseur bij de Utrechtse theatergroep Growing Up In Public. Bij het samenstellen van de scènes voor HOU VAN MIJ heeft de Schrijversopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten dramaturgische ondersteuning geboden.
Naast het spel zijn geprojecteerde filmbeelden en ‘stills’ een belangrijk element in de voorstelling. De beelden zijn gemaakt en/of bewerkt door editor Dylan Jones. Daarnaast worden scenes ondersteund door muziekfragmenten. De regisseur heeft gekozen voor een hedendaagse speelstijl: herkenbaar en vluchtig, doorspekt met een diepere dialoog die het publiek iets te denken meegeeft. Het spel is confronterend, direct op het publiek.
Regie: Ineke Rutgers
Spel: Margo Jonkeren, Jan Nouwens, Henk Bakker, Tineke Hoopman, Sacha Simons, Jan Baars, Els Wiekeraad en Paul Roncken.
Fotografie: